Społeczność
blog.ekologia.pl   Blogerzy   miloslaw   Turystyka aktywna w Biebrzańskim Parku Narodowym
Kategorie

Turystyka aktywna w Biebrzańskim Parku Narodowym

Podglądanie życia wodnego z tratwy biebrzańskiej, leżąc na pokładzie z twarzą w odległości kilkunastu centymetrów od lustra wody to coś niesamowitego. Wiem, bo zdecydowałem się na dwa dni odłożyć rower i spłynąć Biebrzą ze znajomymi :) Jakie są moje wrażenia? Posłuchajcie.

Cudowne naturalne akwarium okazujące wodne życie, chronione przez Biebrzański Park Narodowy w całej rozciągłości widzimy z pokładu tratwy właściwie cały czas. Przemieszczając się na dach domku, w którym mieszkamy, obserwujemy i uwieczniamy aparatem fotograficznym loty i zaloty ptaków, kolorowych ważek i przeróżnych owadów. Powiecie, a gdzie aktywny wypoczynek? A przy pychach, bo chcąc się przemieszczać tratwą należy pych wbić w dno Biebrzy i pchając go idziemy pod prąd, a tratwa  spływa z prądem. Jeżeli spacer przy pychu od tratwy nam się znudził, to przesiadaliśmy się do kajaka, który wypożyczyliśmy razem z tratwą za dodatkową opłatą. Ponieważ Biebrza jest bardzo leniwą rzeką, więc swobodnie można pływać pod prąd i z powrotem. Po trzech dniach spływu tratwą biebrzańską dopływamy do Sztabina, dzwonimy po transport i po godzinie jesteśmy przywiezieni do Ośrodka Wypoczynkowego na noclegi nad Biebrzą w pokojach gościnnych w domku w Agroturystyce nad Biebrzą w Sztabinie.

Spędzamy tam kilka noclegów, a w dzień wyruszamy na piesze szlaki Biebrzańskiego Parku Narodowego z przewodnikiem, albo rowerowe jeżeli są dłuższe. Ośrodek, w którym nocujemy ma certyfikat "przyjaźni turystyce rowerowej" i jest to prawda. Jest też punkt informacji turystycznej, gdzie zostaliśmy poinformowani o ciekawych, wartych zobaczenia miejscach pod względem historycznym i przyrodniczym Sztabina i całej Doliny Biebrzy. Biebrza od strony lądu jest zupełnie inna, niedostępna, ukryta w trzcinach. Trasy rowerowe Biebrzańskiego Parku Narodowego, czy szlak bociani są dobrze oznakowane i wycieczka rowerem sprawia wielką frajdę.
biebrza noclegi

Dowiedzieliśmy się, że pośród bagien biebrzańskich są też wydmy Biebrzańskie, co było dla nas miłym, a zarazem wielkim zaskoczeniem (ponieważ sami pochodzimy z Łeby i tam też mamy wydmy piaszczyste), lecz rowerem po wydmach jeździć nie wolno - należy zostawić rowery na pobliskim parkingu w Kopytkowie lub na Nowym Świecie. Podsumowując nasz wypoczynek nad Biebrzą – zaliczyliśmy, spływ tratwą, popływaliśmy kajakiem, przejechaliśmy szlakiem rowerowym, przeszliśmy z przewodnikiem szlakiem pieszym, odpoczęliśmy w Agroturystyce nad Biebrzą w Sztabinie, nocleg na tratwie też zrobił na nas silne wrażenie nasłuchując nocnych odgłosów przyrody na Biebrzy, które na długo pozostaną w naszych głowach, skorzystaliśmy z ruskiej Bani nad Biebrzą na prywatnym polu namiotowym Ośrodka Wypoczynkowego Biebrza w Podhorodniance, spróbowaliśmy tradycyjnego sękacza (ciasta pieczonego na rożnie nad żywym ogniem), różnych regionalnych wyrobów mięsnych i innych specjałów nie powiem jakich. Aby je poznać to trzeba tu przyjechać i skosztować tych rarytasów. Te smaki zrobiły na nas takie wrażenie, że nie ma innej opcji, by tu nie powrócić chociażby przejazdem przez Sztabin zajechać by je nabyć lub być uraczonym kawą u gospodarzy. Jednym słowem, wycieczka bardzo udana i polecam innym – warto poznać Biebrzański Park Narodowy, rzekę Biebrzę i ogólnie całą Dolinę Biebrzańską.
Ten wpis czytano 323 razy.
Odsłon: 323
miloslaw
Relacje z rowerowych eskapad po Polsce wschodniej